Selangorkini
NASIONAL

Pengambilalihan konsesi lebuh raya RM400 bilion tak masuk akal

Oleh: Norhayati Umor

SHAH ALAM 3 APRIL : Ahli Parlimen Petaling Jaya Utara, Tony Pua menyelar kenyataan Menteri Kerja Raya, Datuk Fadillah Yusof yang memberitahu kos mengambil alih konsesi lebuh raya di negara ini mencecah RM400 bilion.

Beliau berkata nilai itu adalah mustahil kerana kos pembinaan 26 lebuh raya kurang daripada RM29 bilion.

plaza tolTony turut mempersoalkan tindakan Barisan Nasional (BN) yang meletakkan jumlah 14 kali ganda dari kos pembinaan sebenarnya iaitu RM28.5 bilion sedangkan perjanjian konsesi lebuh raya jelas menyatakan bahawa kerajaan tidak perlu membuat sebarang pampasan.

“Adakah Kerajaan cuba untuk mengimbangi syarikat konsesi ini untuk kehilangan keuntungan masa depan , walaupun pada hakikatnya perjanjian konsesi lebuh raya dengan jelas menyatakan bahawa kerajaan tidak perlu membuat apa-apa pampasan.

“Terdapat 26 lebuh raya bertol yang beroperasi di Semenanjung Malaysia. Dengan menjadualkan kos pembinaan untuk setiap lebuh raya ini, jumlahnya hanya RM28.5 bilion.

“Manakala lebuh raya yang paling mahal adalah Lebuhraya Utara Selatan bernilai RM5.95 bilion,” katanya dalam kenyataan.

Tony berkata sekiranya jumlah itu merupakan pampasan bagi kehilangan keuntungan masa depan, ia bermakna rakyat di negara ini membayar tol untuk tempoh dua dekad akan datang dan syarikat konsesi akan menerima keuntungan RM370 bilion.

“Kerajaan bagaimanakah yang kita ada ketika ini sedangkan kontrak yang ditandatangani membolehkan syarikat kroni konsesi berpeluang membuat keuntungan

“Hal ini menunjukkan bahawa kerajaan sememangnya tidak berniat untuk membeli balik konsesi tol kerana memberi laluan syarikat kroni mendapatkan keuntungan beratus bilion ringgit,” katanya.

Beliau berkata semua perjanjian konsesi termasuk Lebuh Raya Utara Selatan dan Jambatan Pulau Pinang sudah mencapai persetujuan fasal yang membolehkan Kerajaan Persekutuan untuk membeli balik konsesi.

Ia berdasarkan kos pembinaan dengan jaminan bahawa konsesi akan menerima pulangan 12 peratus setiap tahun sebelum operasi.

“Ini bermakna dengan andaian semua lebuh raya tidak membuat satu sen pun sejak beberapa tahun kebelakangan operasi, kemudiannya membeli balik kos akan mencecah maksimum anggaran RM50 bilion namun anggaran tidak masuk akal Kerajaan Persekutuan sebanyak RM400 bilion.

“Walau bagaimanapun, kebanyakan lebuh raya ini membuat keuntungan yang hebat akan melebihi 12 peratus sejak beberapa tahun, ia bermaksud bahawa tidak ada keperluan bagi Kerajaan untuk mengimbangi keuntungan “tidak mencukupi” pada tahun-tahun operasi sebelumnya.

“Apatah lagi, tidak ada keperluan bagi kerajaan untuk memperoleh semua lebuh raya ini. Kerajaan hanya perlu memberi tumpuan di lebuh raya yang jelas membuat keuntungan yang tidak munasabah, seperti LDP dengan margin keuntungan bersih yang melebihi 40 peratus bagi meringankan beban rakyat,” katanya.

Beliau berkata kenyataan Menteri itu membuktikan BN tidak mengutamakan kepentingan rakyat biasa yang mengalami kadar inflasi tertinggi dalam lebih daripada satu dekad.

Katanya, sebaliknya, ia akan melakukan yang terbaik untuk melindungi keuntungan munasabah yang dinikmati oleh syarikat kroni BN untuk tujuan yang lebih dikenali kepada diri mereka sendiri .

EZY


Pengarang :