SELANGOR

TSKU: Tingkat usaha kikis stigma terhadap perkhidmatan awam

Oleh Naeem Raffi

SHAH ALAM, 3 OKT : Penjawat awam diseru menerapkan elemen kreativiti dan inovasi dalam budaya kerja sebagai persediaan mendepani cabaran persekitaran dan ekspektasi rakyat menuntut perkhidmatan awam yang lebih responsif.

Timbalan Setiausaha Kerajaan Selangor, Datuk Mohamad Roslan Sakiman berkata hasrat tersebut sewajarnya dimulakan diperingkat pucuk kepimpinan atasan agar ia dapat dihayati dan menjadi budaya kerja organisasi.

_MG_7402Katanya, mentaliti dan integriti setiap penjawat awam juga perlu dipertingkatkan supaya stigma lapuk masyarakat terhadap perkhidmatan awam yang sinonim dengan lambat dan birokrasi dapat dihapuskan.

“Semua penjawat awam diseru untuk berganding bahu dalam memantapkan lagi mutu perkhidmatan dengan sentiasa berfikir, bergerak dan bekerja dengan lebih cepat, tepat, dan di luar kotak berlandaskan kepada produktiviti, kreativiti dan inovasi,” katanya ketika berucap di Majlis Perasmian Konvensyen Kumpulan Inovatif dan Kreatif (KIK) Perkhidmatan Awam Peringkat Negeri Selangor ke-27 di Auditorium Dewan Jubli Perak Sultan Abd Aziz Shah, semalam.

Berucap dihadapan kira-kira 300 penjawat awam dari serata agensi dan jabatan, Roslan mengingatkan pembudayaan inovasi dan kreativiti yang dibangunkan mesra pelanggan selain memberi penjimatan kos yang ketara.

Konvensyen KIK yang berlansung 2 hingga 3 Oktober ini disertai 16 kumpulan iaitu 8 bagi kategori pengurusan dan 8 bagi kategori teknikal.

Bagi kedua-dua ketegori, Johan akan menerima hadiah wang tunai RM15,000, Naib Johan RM10,000 dan Tempat Ketiga akan menerima RM7,000.

Bagi Ketegori Persembahan Terbaik, pemenang akan membawa pulang hadiah wang tunai bernilai RM1,500.

HM


Pengarang :