Datuk Dr Noor Hisham Abdullah semasa sidang media harian berkaitan Covid-19 di Kementerian Kesihatan pada 4 April 2020. Foto BERNAMA
AGENDANASIONAL

Kedai makan tiada rekod pelanggan, KKM sukar kesan kontak Covid-19

SHAH ALAM, 3 OGOS: Premis makanan di Jitra, Kedah yang menjadi lokasi bermula penularan Kluster Sivagangga tidak menggunakan aplikasi MySejahtera, merekodkan kehadiran dan suhu badan pelanggan.

Ketua Pengarah Kesihatan Datuk Dr Noor Hisham Abdullah berkata pelanggaran tatacara operasi piawai (SOP) tersebut menyukarkan petugas kesihatan melakukan pengesanan kontak rapat bagi Covid-19.

“Sehingga jam 12 tengah hari, sebanyak 425 orang disaring dan daripada jumlah ini, 21 kes adalah positif, 362 negatif dan 42 masih
menunggu keputusan. Kita menyeru orang ramai yang berkunjung ke lokasi tersebut supaya pergi menjalankan saringan kesihatan.

“Kluster ini merupakan penularan dalam negara yang berpunca daripada kes import iaitu kegagalan pesakit bawah siasatan (PUI) patuh arahan kuarantin, kluster menular kerana kesilapan kita sendiri,” katanya pada sidang media di Putrajaya hari ini.

Dr Noor Hisham berkata kluster yang wujud berpunca kegagalan individu pulang dari luar negara mematuhi tempoh kuarantin wajib di
rumah ialah Kluster Elsa, Kluster PUI Novgorod, Kluster PUI Pitakwa, Kluster PUI Melbourne, Kluster PUI Ramnad, Kluster PUI Al Khobar dan
Kluster PUI Shirala.

“Kita mengingatkan masyarakat supaya tidak menyimpan atau merahsiakan sebarang maklumat penting seperti sebarang kontak dengan
kes positif Covid-19 atau maklumat yang berkenaan daripada pihak berkuasa,” katanya.


Pengarang :