Selangorkini
Semua 12 PBT menyediakan perkhidmatan melalui laman sesawang dan aplikasi digital sepanjang tempoh PKP mulai 1 Jun. Foto ARKIB SELANGORKINI
PBT SELANGOR

Urusan dengan PBT secara dalam talian

SHAH ALAM, 1 JUN: Orang ramai boleh berurusan dengan pihak berkuasa tempatan (PBT) negeri ini secara dalam talian berikutan pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) penuh mulai hari ini.

Semua 12 PBT menyediakan perkhidmatan melalui laman sesawang dan aplikasi digital sepanjang tempoh berkenaan.

Berikut senarai maklumat yang boleh dihubungi:

1. Majlis Bandaraya Petaling Jaya (MBPJ)
– Waktu operasi: 8.30 pagi hingga 4 petang (janji temu sahaja)
– Mesin kiosk di Pintu 2 laluan pandu masuk sahaja dibuka (Pembayaran secara kad kredit dan kad debit sahaja)
Portal: www.mbpj.gov.my

2. Majlis Bandaraya Subang Jaya (MBSJ)
– Waktu operasi Kaunter Inc2, Ibu Pejabat: Isnin-Jumaat (8 pagi-5 petang)
– Portal: portal.mbsj.gov.my

3. Majlis Bandaraya Shah Alam (MBSA)
– Urusan pembayaran dan permohonan secara dalam talian menerusi laman sesawang www.mbsa.gov.my
– Pusat Panggilan: Isnin hingga Jumaat (9 pagi hingga 4 petang)
– Talian bebas tol: 1-800-884477
– Bilik Gerakan Covid
Waktu Operasi: Isnin hingga Jumaat (9 pagi hingga 4 petang) / Sabtu dan Ahad (9 pagi hingga 4 petang)
Talian terus: 03-5522 2702, 03-5522 2800, 03-5522 2820, 03-5522 22821

4. Majlis Perbandaran Klang (MPK)
– Talian Hotline Aduan – 1 800 8823 826 / 03 – 3371 4404
– Talian iPelanggan – 03 3371 4404 (WhatsApp)
– Talian Khidmat Aduan – 03 3375 5555 samb. 1020 & 1252
– Emel: [email protected]
– Sistem aduan: aduan.mpklang.gov.my
– Portal: www.mpklang.gov.my

5. Majlis Perbandaran Selayang (MPS)
– Urusan secara dalam talian menerusi www.mps.gov.my atau aplikasi web
– Operasi kaunter aduan MPS: Isnin hingga Jumaat (8.30 pagi hingga 4.30 petang)
– Hotline: 03-6138 9898
– Talian bebas tol: 1800-222-677

6. Majlis Perbandaran Ampang Jaya (MPAJ)
Pembayaran: icomm.mpaj.gov.my
Penjaja: intranet.mpaj.gov.my
Aduan: aduan.mpaj.gov.my
Hotline: 03-4285 7333
Portal: www.mpaj.gov.my

7. Majlis Perbandaran Kuala Langat (MPKL)
– Nombor telefon bilik gerakan : 03-3187 2825 / 013-2695 733 (WhatsApp)
– Pembayaran lesen, cukai taksiran, kompaun parkir dan sewa: etaksiran.mdkl.gov.my
– Portal: www.mpkl.gov.my

8. Majlis Perbandaran Kajang (MPKj)
– Waktu operasi bilik gerakan Covid-19: Isnin hingga Jumaat (9 Pagi hingga 1 Petang)
– Hotline: 1-800-88-6755
– Portal: www.mpkj.gov.my

9. Majlis Perbandaran Sepang (MPSepang)
– Nombor telefon bilik gerakan dan panggilan setempat: 03-8319 0200/0300
– Hotline: 1-800-88-0200
– Digital: Aplikasi iSepang dan e-Aduan
– Emel: [email protected]
– Portal: www.mpsepang.gov.my

10. Majlis Daerah Hulu Selangor (MDHS)
– Talian: 03-6064 1331 (janji temu sahaja)
– Portal: www.mdhs.gov.my

11. Majlis Daerah Kuala Selangor (MDKS)
– Aduan: selangor.spab.gov.my/eApps/system/index.do
– Perkhidmatan: iservices.mdks.gov.my
– Tempat letak kereta: Aplikasi Smart Selangor
– Portal: www.mdks.gov.my

12. Majlis Daerah Sabak Bernam (MDSB)
– Waktu operasi: Isnin-Jumaat (kecuali cuti umum) 8.30 pagi-5.30 petang
– Operasi kaunter ditutup dan semua urusan secara dalam talian
a) Bayaran cukai taksiran/sewa premis: CIMB Clicks dan Maybank2u
b) Aduan awam : selangor.spab.gov.my
c) Bilik gerakan: 03-3224 1655
– Portal: www.mdsb.gov.my


Pengarang :