Kontraktor Majlis Bandaraya Petaling Jaya (MBPJ) membersihkan longkang yang tersumbat sekitar Petaling Jaya baru-baru ini. Foto ihsan MBPJ
PBT SELANGOR

MBPJ selesai 12,805 aduan awam tahun lalu, cantas pokok paling banyak

SHAH ALAM, 1 MAC: Sebanyak 12,805 atau 89.6 peratus daripada 14,291 aduan awam berjaya diselesaikan Majlis Bandaraya Petaling Jaya (MBPJ) di kawasan itu tahun lalu.

Lima kes aduan tertinggi melibatkan cantas atau tebang pokok, lampu jalan, halangan awam atau siar kaki dan petak parkir, kerosakan longkang kecil serta anjing liar.

“MBPJ komited menyelesaikan aduan diterima, justeru inisiatif yang dibuat adalah piagam pelanggan setiap jabatan yang sentiasa disemak dan dikaji semula,” kata Unit Komunikasi Korporatnya dalam kenyataan.

Sementara itu, menurut MBPJ, sebanyak 2,609 aduan diterima setakat 17 Februari lalu dengan 1,483 aduan diselesaikan manakala baki dalam proses tindakan.

Jelas pihak berkuasa tempatan itu lagi, setiap pegawai dan kakitangan juga diarah bertindak segera selepas menerima aduan dan maklum balas pelanggan.

Aduan boleh dibuat mengikut saluran berikut:

  1. E-mel – [email protected]
  2. Talian khas – 03-79542020
  3. Fax – 03-79551804
  4. Facebook – https://www.facebook.com/mbpjaduan/
  5. Sistem Perhubungan Pelanggan – https://embpj.mbpj.gov.my
  6. Aplikasi – eAduan MBPJ (Playstore)
  7. WhatsApp – 011-12017914 (waktu bekerja sahaja)

Pengarang :