Sebuah pesawat ringan terhempas di jalan raya berdekatan kawasan perumahan di Elmina Central Park Seksyen U16, Shah Alam pada 17 Ogos 2023. Foto BERNAMA
AGENDANASIONAL

Ketidakupayaan, faktor fisiologi juruterbang bukan punca nahas Elmina

KUALA LUMPUR, 15 SEPT: Laporan awal mengenai nahas pesawat di Bandar Elmina di Shah Alam, Selangor memutuskan bahawa tiada bukti ketidakupayaan atau faktor fisiologi yang menjejaskan prestasi juruterbang sebagai punca kemalangan maut.

Menurut Laporan Awal Kemalangan Pesawat yang dikeluarkan oleh Biro Siasatan Kemalangan Udara (AAIB) Kementerian Pengangkutan (MOT) hari ini, kedua-dua juruterbang dalam perintah (PIC) dan kedua dalam perintah (SIC) mempunyai rehat yang cukup sebelum penerbangan dan, berdasarkan sejarah kesihatan dan pemeriksaan fizikal, tidak mempunyai masalah perubatan yang serius.

“Atas keterangan saksi, PIC dilaporkan dalam keadaan baik pada malam sebelum kemalangan. Saksi juga mengatakan bahawa PIC berehat dengan baik sebelum penerbangan berlepas dari Langkawi,” kata laporan yang disiarkan di laman web rasmi MOT hari ini.

Pada 17 Ogos, sebuah pesawat persendirian Beechcraft Model 390 (Premier 1) dengan nombor pendaftaran N28JV, terhempas di Elmina, Shah Alam, mengorbankan lapan penumpang (enam penumpang dan dua anak kapal penerbangan), seorang pemandu e-hailing dan seorang p- memanggil penunggang motosikal.

Laporan setebal 60 muka surat itu juga menjelaskan bahawa PIC telah dilesenkan dan layak untuk penerbangan itu mengikut peraturan sedia ada dan kedua-dua juruterbang itu memegang sijil perubatan yang sah daripada Pentadbiran Penerbangan Persekutuan (FAA) dan Pihak Berkuasa Penerbangan Awam Malaysia (CAAM).

Laporan itu menyatakan bahawa PIC memperoleh Sijil Perubatan Kelas Pertama daripada FAA dengan had bahawa dia “mesti menggunakan kanta pembetulan untuk memenuhi piawaian penglihatan pada semua jarak yang diperlukan” pada 24 Mac 2023, dan memegang Sijil Perubatan CAAM yang sah dari Dis 6, 2022, hingga 31 Disember 2023, dengan pengehadan “VDL – sah hanya dengan pembetulan untuk penglihatan jauh yang rosak”.

“Semakan sijil perubatan dan dokumentasi sokongan menunjukkan bahawa PIC tidak melaporkan sebarang kebimbangan perubatan yang ketara dan Pemeriksa Perubatan Ditetapkan (DME) yang hadir mengenal pasti tiada keadaan penting pada pemeriksaan fizikal.

“Berdasarkan sejarah yang ada dan pemeriksaan fizikal, juruterbang ini tidak mempunyai keadaan perubatan yang diketahui yang boleh mendatangkan bahaya besar kepada keselamatan penerbangan,” kata laporan itu.

Penemuan lain menunjukkan bahawa kejadian itu berlaku pada waktu siang dengan jarak penglihatan yang jelas melebihi 10 kilometer, dan keadaan meteorologi halus dengan angin berubah-ubah (VRB) pada 05 knot.

Bagaimanapun, AAIB menyatakan bahawa laporan itu mengandungi kenyataan fakta yang telah ditentukan sehingga masa ia dikeluarkan, ia mesti dianggap sebagai tentatif dan tertakluk kepada pindaan atau pembetulan jika bukti tambahan tersedia.

MOT dalam satu kenyataan hari ini berkata laporan akhir penyiasatan itu akan disiapkan selewat-lewatnya Ogos tahun depan selaras dengan Konvensyen Penerbangan Awam Antarabangsa (ICAO Annex 13), yang membenarkan tempoh 12 bulan untuk memuktamadkan dokumen itu berikutan kemalangan.

-BERNAMA


Pengarang :