HULU LANGAT, 13 JAN: Pelbagai kawasan tarikan pelancongan dipromosi melalui platform Enjoykajang MPKj bagi memperkenal keunikan destinasi kepada pengunjung.
Yang dipertua Majlis Perbandaran Kajang (MPKj) berkata selaras Tahun Melawat Selangor 2025 (TMS2025), pihaknya melaksana inisiatif itu sejak tahun lalu untuk meningkatkan promosi kawasan itu.
“Menerusi Enjoykajang MPKj di pelbagai platform media sosial termasuk Facebook dan Instagram, kita bantu promosi kawasan tarikan termasuklah ekopelancongan, rekreasi serta makanan.
“Kita mahu tarik pelancong kerana Kajang ini bukan hanya ada Sate Kajang tetapi banyak lagi seperti tempat perkhemahan, taman tema air dan sukan,” kata Nazli Md Taib kepada Media Selangor.

Antara tarikan dipromosi menerusi platform itu termasuk kedai biskut klasik di Kajang yang sudah beroperasi 118 tahun sejak 1907 yang menawarkan 4,000 jenis pilihan biskut, keropok dan pelbagai manisan lain.
Selain itu, lorong seni di pekan Kajang bertema ‘Kajang dulu-dulu’, kawasan pendakian Bukit Broga dan kolam air panas Sungai Lalang.

Menyasar kehadiran lapan juta pelawat, Kerajaan Negeri berpotensi mencatat transaksi RM11.7 bilion bagi TMS2025.
Dalam Belanjawan 2025, sebanyak RM8 juta disalur bagi membuat persediaan rapi meliputi penyusunan pelbagai aktiviti, selain naik taraf kemudahan pelancongan demi merancak kehadiran pelawat ke sembilan daerah.
Lebih 100 program dan inisiatif direncana sempena TMS2025 meliputi semua daerah babitkan sektor pelancongan ilmu, sukan, makanan dan minuman serta seni budaya dan warisan negeri.