AGENDANASIONAL

Hasil Care Line beroperasi semula hari ini – LHDN

SHAH ALAM, 30 MAC: Lembaga Hasil Dalam Negeri Malaysia (LHDNM) mengaktifkan semula operasi Hasil Care Line (HCL) mulai hari ini bagi menjawab sebarang pertanyaan berhubung Bantuan Prihatin Nasional (BPN).

Bahagian Komunikasi LHDNM memaklumkan, perkhidmatan itu bermula 9 pagi hingga 5 petang, dari Ahad hingga Jumaat dalam tempoh Perintah Kawalan Pergerakan.

Bagaimanapun katanya, lain-lain premis LHDNM di seluruh negara masih ditutup sehingga tempoh PKP tamat.

“Pertanyaan mengenai isu percukaian dan BPN boleh dibuat di talian 03-8911 1000 atau +603-8911 1100 (bagi mereka di luar negara).

“Selain itu, talian Bantuan Sara Hidup (BSH) iaitu 1800-88-2747 turut akan beroperasi bagi menjawab sebarang pertanyaan berkenaan BSH,” katanya dalam kenyataan.

Sebarang pertanyaan dan maklum balas berhubung isu percukaian dan perkara berkaitan boleh dikemukakan melalui HASiL Live Chat dan Borang Maklum Balas di portal rasmi LHDN di https://maklumbalaspelanggan.hasil.gov.my/MaklumBalas/ms-my/.

Orang ramai boleh menggunakan saluran media sosial rasmi LHDN iaitu di Facebook (https://www.facebook.com/LHDNM) dan Twitter (https://twitter.com/LHDNMofficial).

Pembayar cukai juga boleh mendapatkan maklumat lanjut berkaitan urusan percukaian dalam tempoh PKP dengan melayari portal rasmi LHDN di www.hasil.gov.my atau klik pada pautan Soalan Lazim (FAQ) iaitu http://lampiran1.hasil.gov.my/pdf/pdfam/faq_1.pdf (versi Bahasa Malaysia dan http://lampiran1.hasil.gov.my/pdf/pdfam/faq_2.pdf (versi Bahasa Inggeris).

Pada 27 Mac lalu, Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin mengumumkan pemberian BPM secara tunai dengan peruntukan hampir RM10 bilion bagi meringankan pendapatan rakyat yang terjejas susulan pelaksanaan PKP.


Pengarang :